حکایت بخشی از تاریخ پنهان دنیا به شیوه ای داستان وار، نشان دادن گوشه ای کوچک از این دنیای سیاه

به گزارش وبلاگ نصیراباد، نثر کتاب حکومت نامرئی شیوا، مستند و هنرمندانه است. رخدادهای واقعی به شکل داستان وار و بسیار مجذوب کننده ارائه شده اند. توضیح وقایع و توصیف افراد به گونه ای است که هیچ تردیدی در صحت و استناد مطالب باقی نمی گذارد. در این کتاب به تعداد زیادی از مداخله های دستگاه اطلاعات مرکزی ایالات متحده در خارج آن کشور اشاره شده است که حکومت نامرئی را به روایتی تاریخی، مستند و سرگرم کننده از وقاحت ها و جنایت های دستگاه اطلاعات مرکزی ایالات متحده و توضیح حالی مختصر و مفید از دیگر سازمان های اطلاعاتی آن کشور بدل می نماید و بهتر است فصول کتاب به ترتیب خوانده شوند، زیرا شخصیت های متعددی در کتاب هستند که در فصول اولیه معرفی شده اند و ناآشنایی با آنان در فصول بعدی شاید تا میزان ای گیج کننده باشد.

حکایت بخشی از تاریخ پنهان دنیا به شیوه ای داستان وار، نشان دادن گوشه ای کوچک از این دنیای سیاه

کتابی مجذوب کننده که بخشی از تاریخ پنهان جهان را به شیوه ای داستان وار حکایت می نماید. حکومت نامرئی کتابی است که به ما می آموزد چگونه نیات خیر در مجموعه دستگاه های امنیتی هر کشور ممکن است به دلیل زیاده روی و افراط، به قلمروهای ناخواسته و پیش بینی ناپذیر وارد شوند و بار دیگر به آدمیان تذکر می دهد که دوام و خیر هر اقدام و هر طرح، به دامنه و اندازه آن بستگی دارد و اگر از حدود خاصی بگذرد، نیات خیر را به عواقب شر ختم می سازد.

در بخش پیشگفتار مترجم آمده است: دستگاه های اطلاعاتی کشورها - به ویژه ابرقدرت ها - که در اصل با ادعای حفاظت از منافع و اسرار داخلی به وجود می آیند، به تدریج برای محکم تر کردن جای پای خود و ارضای حرص مداخله جویی و قلدرمابی سیاست مداران، به دستگاه های جاسوسی و مداخله در امور سایر کشورها بدل می شوند و حتی گاهی به عمد یا به سهو، در جهت این دست درازی ها، اتباع داخلی را نیز از گزند خود مصون نگذاشته، امنیت آنها را به مثابه دستاویزی برای دخالت و جنایت در امور کشورهای دیگر قرار می دهند. چیزی نمی گذرد که حتی بلندپایه ترین مسئولان کشورها در می یابند در چنگال دستگاه عریض و طویل و مخوفی وارد شده اند که گاهی از ایشان تبعیت نمی نماید، به رقابت ها و پنهان کاری ها موازی کاری های درونی دچار است و گاهی آبروی نظام سیاسی را با مداخله ها به جنایاتش بر باد می دهد.

افشاگری های چند ساله اخیر - به واسطه ویکی لیکس و ادوارد اسنودن - گوشه ای از کوه یخ را به مردم جهان نشان داد. بعلاوه روزنه های امیدبخشی که محصول وجود مطبوعات آزاد هستند، هر چندگاه یک بار، از دل اسناد قدیمی که به آسانی و با وقاحت در دسترس همگان قرار می گیرند - زیرا گویی تاریخ انقضای آنها گذشته و جنایات آنها با گذشت زمان از شمول تعقیب قانونی خارج شده است - بیرون می آیند و همچون محتوای این کتاب، گوشه ای کوچک از این جهانی سیاه را در معرض دید قرار می دهند.

این کتاب از چند جنبه آموزنده است نخست آنکه به خواننده و به سیاست مداران می فهماند که این دست درازی ها یا حداقل بخشی از آن ها، دیر یا زود عیان خواهد شد و به وجهه بین المللی کشورها آسیب خواهد شد. دوم آنکه فواید آزادی بیان و مطبوعات مستقل را نشان می دهد، زیرا اگر نویسندگان این کتاب از آزادی کافی برای بیان افتضاحات رؤسای جمهور و مسئولان اطلاعاتی ایالات متحده برخوردار نبودند، این واقعیت ها در اختیار مردم سراسر جهان قرار نمی گرفت و حتی دستگاه جاسوسی آن کشور از فرصت بازبینی و دقت در محتوا و شیوه عملیات خود، برخوردار نمی شد. سوم اینکه بی تردید مواردی شبیه به این دخالت ها و افتضاحات، هم اکنون نیز البته با پختگی و چیره دستی بیشتر، از جانب دستگاه های جاسوسی جهان - به ویژه ایالات متحده - به اجرا در می آیند و از چشم و گوش مردم و از روزنه رسانه ها مخفی نگه داشته می شوند. چهارم آنکه مانند هزاران شاهد که پیش از این وجود داشته است، به ساده انگاران می فهماند که بیگانه، بیگانه است و جهانی سیاست، عرصه قلدری و جنایت.

کتاب حکومت نامرئی نوشته دیوید وایز و ترجمه اصلان قودجانی، در 464 صفحه با قیمت 98000 تومان از سوی انتشارات طرح نو منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "حکایت بخشی از تاریخ پنهان دنیا به شیوه ای داستان وار، نشان دادن گوشه ای کوچک از این دنیای سیاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حکایت بخشی از تاریخ پنهان دنیا به شیوه ای داستان وار، نشان دادن گوشه ای کوچک از این دنیای سیاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید