سفیر ایران در بیشکک: رویکرد تهران تقویت روابط با کشورهای منطقه و همسایگان است

به گزارش وبلاگ نصیراباد، سفیر ایران در قرقیزستان در نشستی با حضور مقامات کشورهای منطقه عنوان نمود: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همیشه مبتنی بر ارتقا روابط با همسایگان در منطقه پایدار بوده و هم اکنون نیز این سیاست با قوت و با اولویت در حال پیگیری است.

سفیر ایران در بیشکک: رویکرد تهران تقویت روابط با کشورهای منطقه و همسایگان است

به گزارش خبرنگار وبلاگ نصیراباد در بیشکک، به میزبانی سفارت ترکمنستان در قرقیزستان میزگردی با موضوع بیست و پنجمین سالگرد بی طرفی ترکمنستان در شهر بیشکک برگزار گردید.

این میزگرد در ساختمان آموزشگاه دیپلماسی وزارت امور خارجه قرقیزستان برگزار گردید.

در این جلسه سفرای ایران، افغانستان، روسیه، اوکراین، فرانسه، قزاقستان، بلاروس، ترکیه، آذربایجان، قطر، عربستان سعودی، کننده سفارت ازبکستان و اتحادیه اروپا در بیشکک و مقامات وزارت امور خارجه این کشور حضور داشتند.

در ابتدای جلسه چینارا ادامکولاوا رئیس آموزشگاه دیپلماسی وزارت امور خارجه قرقیزستان گفت: تأمین امنیت یکی از مهمترین اهداف کشورهای مستقل چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی است و مسائل امنیتی به خصوص در آسیای مرکزی پس از فروپاشی شوروی سابق تشدید شدند.

وی ادامه داد: ترکمنستان برای اولین بار علاقه خود به اجرای سیاست بی طرف را در قالب کنفرانس بین المللی در سال 1992 بیان کرد و در سال 1995 در چارچوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد بی طرفی این کشور رسما تصویب شد.

ادامکولاوا توضیح داد: ترکمنستان با اعلام شرایط بی طرفی در بین کشورهایی مانند سوئیس، اتریش و بلژیک نهاده شد اما این کشور بی طرفی خود را در پی جنگ ها و درگیری های مختلف بیان کردند در حالی که عشق آباد این تصمیم را به اختیار خود و به وسیله راه صلح آمیز گرفت.

شادوردی مرداف سفیر ترکمنستان در بیشکک گفت: امسال در ترکمنستان جشن بیست و پنجمین سالگرد بی طرفی برگزار می گردد ضمن این که دولت برای برپایی کنفرانس بین المللی با موضوع سیاست بی طرفی، امنیت، همکاری منطقه ای و حفظ صلح در شهر عشق آباد از آمادگی لازم برخوردار است.

وی اضافه نمود: ترکمنستان پس از به دست آوردن استقلال با توجه به منافع ملی خواستار اجرای سیاست موسوم به بی طرفی مثبت شد و در تاریخ 12 دسامبر سال 1995 جامعه بین المللی بی طرفی مثبت ترکمنستان را به رسمیت شناخت که این تصمیم تأثیر قابل توجهی در سیاست های داخلی و ارتباطات عشق آباد با کشورهای دنیا گذاشت.

مرداف توضیح داد: آن روز مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اتفاق آرا بی طرفی ترکمنستان را تصویب کردند و پس از آن بی طرفی در قانون اساسی کشور نیز ذکر شد که از آن مدت مردم ترکمنستان 12 دسامبر را به عنوان روز بی طرفی جشن می گیرد.

این مقام خاطر نشان کرد: در ماده 6 قانون اساسی ترکمن گفته شد که ترکمنستان کشوری مستقل و عضو جامعه بین المللی با سیاست بی طرفی است و این کشور در امور داخلی دیگر کشورها دخالت و در عملیات نظامی شرکت نمی نماید و عضو سازمان های نظامی نمی گردد.

سفیر ترکمنستان گفت: در تاریخ سوم جولای سال 2015 دومین قطعنامه سازمان ملل مربوط برای بی طرفی مثبت ترکمنستان تصویب شد و در آن سهم بی طرفی عشق آباد در فرایند تقویت امنیت و صلح در منطقه ذکر شد.

وی ادامه داد: در تاریخ 2 فوریه سال 2017 مجمع عمومی سازمان ملل 12 دسامبر را روز بین المللی بی طرفی بیان کرد و این عامل اهمیت بی طرفی برای جامعه بین المللی را نشان داد.

این مقام توضیح داد: علاوه بر این بردی محمداف نتایج سیاست بی طرفی ترکمنستان را بالا ارزیابی نموده و به سازمان ملل پیشنهاد اعلام سال 2021 به عنوان سال بین المللی صلح و اعتماد را داد و سازمان ملل از این پیشنهاد حمایت کرد.

مرداف خاطر نشان کرد: دیپلماسی بی طرفی ابزارهای لازم برای جلوگیری از ایجاد درگیری های داخلی و بین کشورها را دارد و نه تنها برای تقویت امنیت در منطقه و دنیا بلکه برای توسعه همکاری های همه جانبه یاری می نماید.

همچنین سعید خرازی سفیر ایران در قرقیزستان در این جلسه گفت: قبل از هر چیز مایلم 25 مین سالگرد اتخاذ سیاست بی طرفی را به دولت و مردم جمهوری ترکمنستان تبریک عرض کنم. جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهایی بود که از تصمیم ترکمنستان مبنی بر اتخاذ سیاست بی طرفی حمایت نمود.

وی اضافه نمود: جمهوری اسلامی ایران اتخاذ سیاست بی طرفی از سوی دولت ترکمنستان را گامی در جهت توسعه، تحکیم و تعمیق روابط محبت آمیز و تبدیل مرزهای 2 کشور به مرزهای صلح، دوستی و آرامش ارزیابی می نماید.

خرازی گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همیشه مبتنی بر ارتقا روابط با همسایگان در منطقه راسخ بوده و هم اکنون نیز این سیاست با قوت و با اولویت در حال پیگیری توسط دولت حسن روحانی می باشد.

سفیر ایران توضیح داد: امروز منطقه آسیای مرکزی از ظرفیت زیادی در عرصه های مختلف برخوردار است. استفاده از این ظرفیت ها بیش از هر زمان دیگری در سایه همکاری میان کشورهای منطقه امکان پذیر خواهد بود. کشورهای منطقه برای پیشرفت، رفاه و آرامش مردم باید بتوانند از فرصت های موجود در منطقه به بهترین شکل استفاده کنند.

خرازی خاطر نشان کرد: امروز مهمترین مانع بر سر راه توسعه و پیشرفت کشورهای منطقه دخالت های خارجی است. یکی از آثار مثبت سیاست بی طرفی ایستادگی کشورها در مقابل فشارهای خارجی و مصون کردن کشور از دخالت های بیگانگان می باشد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با اعلام سیاست نه شرقی و نه غربی و عدم پذیرش هرگونه سلطه خارجی به خوبی نشان داد کشورهای منطقه با اتکاء به منابع، ظرفیت ها و نیروی انسانی خود و به وسیله گسترش همکاری با کشورهای همسایه و پیرامونی می توانند راستا توسعه، پیشرفت و رفاه را طی کنند و بر بسیاری از مسائل و موانع مالی در داخل کشور غلبه کنند.

این مقام ادامه داد: بر این اساس جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای ترکمنستان و قرقیزستان در تمامی عرصه ها از جمله تحکیم امنیت، صلح و ثبات همکاری نماید.

وی گفت: در انتها مایلم تاکید نمایم روابط جمهوری اسلامی ایران با ترکمنستان با اتکاء به اشتراکات تاریخی و فرهنگی و علائق و پیوندهای مردمی همیشه در راستا رشد و توسعه بوده و این فرایند در پرتو اراده رهبران 2 کشور ادامه خواهد یافت.

در ادامه جلسه سفرای دیگر کشورها مقیم بیشکک به سفیر ترکمنستان تبریک گفته و بر تقویت همکاری های منطقه ای تأکید کردند.

همچنین مقامات وزارت امور خارجه قرقیزستان با اشاره به سابقه تاریخی قبل و پس از فروپاشی شوروی از لزوم شرکت بیشکک و عشق آباد در فرایند های همگرایی منطقه ای خبر دادند.

انتهای پیغام/.

منبع: خبرگزاری فارس

به "سفیر ایران در بیشکک: رویکرد تهران تقویت روابط با کشورهای منطقه و همسایگان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیر ایران در بیشکک: رویکرد تهران تقویت روابط با کشورهای منطقه و همسایگان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید