غذاهای محلی جمهوری آذربایجان

به گزارش وبلاگ نصیراباد، در این مقاله از قسمت کشور جمهوری آذربایجان در مجله گردشگری خبرنگاران در نظر داریم تا شما را با غذاهای محلی جمهوری آذربایجان آشنا کنیم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید…

غذاهای محلی جمهوری آذربایجان

آذربایجان کشوری باستانی است که به سبب طبیعت چشمنواز، مردمان خونگرم و دوست داشتنی، فرهنگی مشابه و البته فاصله بسیار کمشان با ایران، بسیار مورد توجه گردشگران می باشد. در این میان نباید غذاهای خوشمزه و متنوع آذربایجان را فراموش کرد.

مقالات بیشتر بخوانید:

  • ویزای آذربایجان
  • سفر به باکو ؛ آذربایجان و راهنمای جاذبه های آن
  • نحوه اخذ ویزای آذربایجان
  • جاذبه های گردشگری باکو ، آذربایجان را بیشتر بشناسید
  • هتل های شیک باکو آذربایجان کدامند ؟

در سفر به آذربایجان، با غذاهای بسیار خوشمزه ای روبرو خواهید شد که اغلب آن ها در ایران هم وجود دارند. پس در این کشور انتظار تماشا غذاهای عجیب و ناآشنا نداشته باشید، چون فرهنگ و سنت های ایرانی را به ارث برده اند.

پلو Plov

پلو که پیلو یا پیلاق نیز نامیده می گردد یکی از معروف ترین غذاهای باکو ئی های آذربایجان است که در سفرتان به باکو حتما آنرا تست نمائید. بشقاب هیجان انگیزی که سه قسمت اصلی دارد: برنج با زعفران، دارچین و ادویه های معطر؛ گوشت گوسفند، گوساله یا جوجه سرخ شده و مخلوطی سبزیجات و گاهی آجیل و خشکبار. البته در هر رستوران سبک مخصوص به خود را در پخت این پلوی خوشمزه بکار می برد ولی تمامی ورژن های آن خوشمزه اند.

کباب

انواع کباب ها هم جز غذاهایی که در تمامی رستوران های باکو یافت می گردد و با نام هایی تحت عنوان لوله کباب، تیکه کباب و… نامگذاری شده است و چون گوشت استفاده شده در آن کاملا تازه و خوش طعم می باشد حتما مورد استقبال ایرانیان کباب دوست واقع می گردد. کباب ها همراه نان لواش، پیاز و ریحان سرو می گردد.

دلمه

دلمه و کوفته هم جزء غذاهای پرهوادار باکو است که با برگ مو، گوشت چرخ نموده، برنج، نعنا و سبزی های دیگر درست و معمولا با ماست سرو می گردد. کوفته آذری هم تا حدودی شبیه کوفته تبریزی است: گوشت چرخ شده گوسفند و برنج که وسطش آلوی ترش می گذارند.

آش دوغ یا دوگا Dovga

آش ماست یا آش دوغ هم از محبوب ترین غذاهای آذربایجان است که در زمستان خیلی هوادار دارد.

حلوا

شهر شکی در آذربایجان خوراکی های بسیار خوشمزه ای دارد. علاوه بر آبگوشت ، حلوای بسیار لذیذی هم دارند که از خمیر سرخ شده ویفر نازک، آجیل خردشده و عسل تهیه خواهد شد.

دیزی DIZI

ترکیبی از گوشت خام ، پیاز ، نخود ، آلو ، زعفران ، نمک و فلفل و سماغ این دیزی که از غذاهای سنتی آذربایجانن است در شهر شکی هواداران خاص خود را دارد. این دیزی معمولا با سماغ و پیاز سرو میگردد همثل کشورخودمان ایران نخود از قبل خیسانده خواهد شد ودرظرف مخصوص دیزی طبخ می گردد4 یا 5 تکه گوشت دو تکه دنبه آب وادویه جات ترکیبات اصلی را تشکیل می دهند

باقلوا Baklava

این باقلوای خوشمزه ازمغزها مثل : مغز گردو و شهد شیرین طعمی از شیرینی ناب را ایجاد میکند. حلوا و باقلوای شکی شهدی خاص دارند که در جعبه هایی کوچک برای عرضه به مشتریان تهیه میشوند.

بامیه Bamieh

ترکیبات : آرد گندم ، شکر ، تخم مرغ ، روغن گیاهی ، نمک و جوش شیرین ترکیب آرد و جوش شیرین و تخم مرغ که در روغن داغ حرارت داده شده و سرخ خواهد شد و خوشمزه ای را میسازد که برای ما نیز بسیار آشناست که این مواد سرخ شده در شهد شیرین طعم دار شده و مصرف میگردد.

پلو شاهی Polo Shahi

ترکیبات : زعفران ، برنج ، نمک ، کره ، گوشت بره ، پیاز سرخ شده ، آلو خشک ، کشمش ، ادویه

نام این پلو از دوران کهن برگرفته شده است، برنج پس از بارگذاری با مواد گوناگون طمع دار و با زعفران فراوان رنگین وعطری میگردد. مواد شاه پلو لایه لایه با مواد بالا ترکیب میگردد وچیزی شبیه ته چین را میسازد شاه پلوغذایی تشریفاتی ، مغزی و خوشمزه است که لایه بیرونی آن را ته دیگی ازلواش خوشمزه وترد تشکیل می دهد.

گیورزا Gyurza

ترکیبات : گوشت چرخ نموده ، پیاز ، ماست ، گندم ، تخم مرغ ، آب ، شوید ، چربی گوشت چرخ نموده با پیاز وچربی مخلوط شده است و با نمک وفلفل طعم دار میگردد سپس با لایه نازکی ازخمیر بدست آمده ازگندم خمیر روی مواد را تشکیل میدهد و سپس درآب به مدت 5 تا 10 دقیقه جوشانده میگردد ماست موسیر با سس گوجه فرنگی همراه گیورزا صرف میگردد.

منبع: تاپ تراول

به "غذاهای محلی جمهوری آذربایجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای محلی جمهوری آذربایجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید