با هزار خم دلربا

به گزارش وبلاگ نصیراباد، نه اتوبان ساخته شده روی دریای فلوریدا، نه جاده رویایی آتلانتیک نروژ و نه جاده ترسناک مرگ در بولیوی؛ اینجا جاده چالوس است. یکی از زیباترین جاده های دنیا. از کرج در استان البرز، تا کوه های کوتاه و بلند، درختان تکیه زده به سینه کش کوه، رود تابیده در پیچ های نامهربان دره و هوای مطبوع و دل انگیز راه، تا 150 کیلومتر بعد، تا چالوس، برایتان ترانه می سرایند و سرایندگی، پیشنه ده ها ساله آنهاست؛ از وقتی که سال ها قبل کلنگ ساخت این جاده به زمین

با هزار خم دلربا

با هزار خم دلربا

نویسنده: علی اکبر رضوی

جاده چالوس از استان البرز تا لب دریا، پر از تماشای و زیبایی است

نه اتوبان ساخته شده روی دریای فلوریدا، نه جاده رویایی آتلانتیک نروژ و نه جاده ترسناک مرگ در بولیوی؛ اینجا جاده چالوس است. یکی از زیباترین جاده های دنیا. از کرج در استان البرز، تا کوه های کوتاه و بلند، درختان تکیه زده به سینه کش کوه، رود تابیده در پیچ های نامهربان دره و هوای مطبوع و دل انگیز راه، تا 150 کیلومتر بعد، تا چالوس، برایتان ترانه می سرایند و سرایندگی، پیشنه ده ها ساله آنهاست؛ از وقتی که سال ها قبل کلنگ ساخت این جاده به زمین خورد و افتتاحش آغاز شد، تا امروز و فردا جاده ای که اگرچه برای همه مردم استان البرز و تهران و برای بسیاری از اهالی شهرهای دیگر کشورمان، آشنا و پر خاطره است اما چون همواره به چشم یک راه 4، 3 ساعته به آن نگاه شده، بسیاری از تماشای های دل انگیز آن نادیده انگاشته شده است. جاده چالوس، زیباست. آن قدر که می تواند به چشم یک مقصد به آن نگاه گردد؛ مقصدی که می توان بیش از یک روز، وقت برایش گذاشت.

نکته

لوازم ضروری خودرو فراموش نگردد

آزاردهنده ترین صحنه ها در جاده زیبای چالوس، زباله ها هستند. به این فاجعه دامن نزنید. یادتان باشد جاده چالوس در عین زیبایی، بی رحم و خطرناک است؛ احتیاط را نباید فراموش کنید و لوازم ضروری خودرو را همراه داشته باشید. راستا این جاده هم به طور مرتب یک طرفه و یا گاهی مسدود می گردد. پس حتماً پیش از سفر، اطلاع قبلی پیدا کنید.

چطور برسیم؟

مقصد جاده

برای آنها که قصد دارند یک روز از زیبایی های این جاده لذت ببرند، هر نقطه از این جاده می تواند مقصد سفر باشد

اگر برای پیمودن جاده چالوس، تاکسی ها یا اتوبوس های تهران یا کرج به چالوس را انتخاب کنید، غیر از ظواهر جاده، فرصتی برای لذت بردن از تماشای های گوشه و کنار آن نخواهید داشت. هر چند این هم خودش یک گزینه است اما اگر از طریق شخصی، از شمال شهر کرج وارد جاده چالوس شوید، برای تماشا جذابیت های پیدا و پنهان جاده، پیشنهادهای زیادی پیش رو خواهید داشت. می توانید هر جایی که خواستید پیاده شوید و پیاده بروید.

چه می بینیم؟

مردم در کنار جاده

در جاده چالوس، هم می توانید در سبزه های کنار جاده یا رودخانه و سد اتراق کنید و هم اگر حوصله اش را دارید، وارد فرعی ها بشوید

طبیعت سبز:

از اول جاده چالوس، تماشای ها آغاز می شوند؛ کوه های صخره ای بلند، دره های مقابلشان و راه های باریکی که شما را به رستوران های اطراف جاده و مشرف به آب زلال رود دعوت می نمایند. هر قدر که پیش تر بروید، سبزی ها بیشتر می شوند اما حواستان باشد که اگر فقط قصد صرف ناهار و استراحت دارید، چندان از مرزهای استان البرز که از حوالی تونل کندوان است خارج نشوید.

سد امیرکبیر:

سد زیبای کرج یا همان امیرکبیر، می تواند اولین توقفگاه شما باشد. کنار سد توقف کنید و از ماهیگیری در فضای دل انگیز سد لذت ببرید. حتی با سفری چند دقیقه ای با قایق روی دریاچه سد، می توانید از روستای زیبای واریان در آن سوی دریاچه هم تماشا کنید.

روستای سپهسالار:

روستای سپهسالار در 15 کیلومتری سد کرج می تواند گزینه بعدی باشد. روستایی که بنای امامزاده ای به نام ابراهیم (ع) از همسفران حضرت معصومه (ع) در آن واقع شده و آبشار و تنگه زیبایی هم برای تماشا دارد. سپهسالار، در 5 کیلومتری غرب جاده چالوس است.

شهرستانک:

روستای شهرستانک گزینه بعدی است، روستای رنگارنگ و با صفایی که در 55 کیلومتری کرج و در دامنه کوه های توچال دامن گسترانیده و یادگارهایی از زمان ناصرالدین شاه در خود دارد. نرسیده به گچسر، راه منشعب شده 8 کیلومتری، شما را به شهرستانک خواهد رساند.

غار یخ مراد:

کمی بعد از گچ سر، یک فرعی شما را به یکی دیگر از زیبایی های جاده چالوس، یعنی غار یخ مراد در آزادبر می رساند. طبیعت گردان و غارنوردهای حرفه ای، این غار و زیبایی های کم نظیرش را خوب می شناسند. برترین زمان برای تماشا این غار زیبا، ماه های اسفند و فروردین است که قندیل های بسیار زیبای آن در برترین شرایط به سر می برند.

کوهنوردی:

بسیاری از کوهنوردان هم قله های مختلفی را در این راستا برای صعود انتخاب می نمایند. یکی از معروف ترین قله های البرز کرچان است که از همان راستا روستای آزادبر می توان به دامنه صعود آن رسید. آنها که این کوه را فتح نموده اند، می گویند تهران با همه عظمتش را می توان از آنجا در یک مشت جمع کرد.

منبع: نشریه سرزمین من شماره 31

منبع: راسخون

به "با هزار خم دلربا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با هزار خم دلربا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید