توقف فعالیت 169 واحدگردشگری ایلام به دلیل کرونا

به گزارش وبلاگ نصیراباد، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام گفت: فعالیت 169 واحد گردشگری این استان شامل 44 واحد پذیرایی، 11 هتل، 9 مهمانپذیر سنتی، 65 خانه مسافر و 40 واحد بوم گردی این استان در ایام کرونا متوقف شد که خسارت وارده به هر کدام از این واحدها برآورد شده است.

توقف فعالیت 169 واحدگردشگری ایلام به دلیل کرونا

به گزارش وبلاگ نصیراباد به نقل از ایرنا، عبدالمالک شنبه زاده اظهار کرد: مجموع خسارت وارد شده به صنعت گردشگری استان163 میلیارد ریال است که دولت قصد دارد با مساعدت هایی نظیر معافیت های مالیاتی، عدم پرداخت اجاره بها سه ماه و هزینه آب و برق و پرداخت تسهیلات مناسب خسارت های وارده شده به صنعتگران را تا حدودی جبران کند.

وی یادآور شد: صنعتگرانی که کارت صنعتگری آنها صادر شده است و در سامانه مربوطه ثبت نام کرده اند برابر با اعتباری که از وزارت میراث فرهنگی برای استان در نظر گرفته می شود تسهیلات خانگی دریافت می کنند.

بازسازی 12 بنای تاریخی

شنبه زاده اظهار کرد: هم اکنون به طور متناوب عملیات بازسازی 12 بنا در استان در حال انجام است و موزه های استان با تزریق اعتبارات از سوی وزارت هر ساله ساماندهی می شوند.

وی اضافه کرد: همچنین تا به امروز برای تکمیل هتل پنج ستاره ایلام 12 سرمایه گذار که در تکمیل این پروژه اهتمام داشته اند وارد ایلام شده اما در خصوص واگذاری زمین و سایر موضوعات با مخالفت ها و کارشکنی هایی روبرو شدند.

شنبه زاده در خصوص مسائل سرمایه گذاری در حوزه گردشگری استان نیز گفت: گردشگری یک صنعت فرابخشی است و به بخش ها، واحدها و سازمان های دیگر وابسته است که نیازمند مساعدت و همکاری بیشتر ادارات استان به ویژه ادارات راه و شهرسازی، منابع طبیعی و محیط زیست در حوزه سرمایه گذاری گردشگری است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام اظهار کرد: برخی سرمایه گذاران که برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و طبیعت گردی وارد استان می شوند با وجود همکاری و اهتمام مدیران استانی با موانع و ضوابط قانونی روبرو می شوند.

بیشترین اعتبارات وزارت به حوزه میراث فرهنگی اختصاص می یابد

شنبه زاده با تاکید بر این که حوزه میراث فرهنگی اصلی ترین حوزه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و اولین وظیفه ای که به ما واگذار شده، حفاظت از آثار تاریخی در سطح استان است، گفت: با توجه گستردگی حوزه میراث بیشترین اعتباراتی که از طرف وزارت به استان اختصاص می یابد به حوزه میراث فرهنگی مربوط می شود.

وی در خصوص میراث ناملموس و معنوی که بیشتر در ارتباط با آداب و رسوم است نیز اضافه کرد: در استان ایلام 28 اثر معنوی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و یک کتاب نیز در این زمینه در دست چاپ است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام شرح داد: در حوزه سلامت گردشگری با چند شرکت عراقی تفاهمنامه هایی به امضا رسید و قطعا پتانسیل بسیار عظیمی در این حوزه در استان وجود دارد.

وی بیان نمود: هم اکنون تعداد گردشگران اروپایی که به ایلام وارد می شوند اغلب برای طرح های پژوهشی است، طبق برنامه ریزی های سازمان در تلاشیم با فراهم کردن زیرساخت و بسترهای مناسب در استان، شرایط ورود گردشگران اروپایی به این استان را برای بازدید از واحدهای بوم گردی، گردشگری و سایر واحدها را فراهم کنیم.

شنبه زاده اضافه کرد: با توجه به چشمه های آبگرم دهلران این چشمه ها از جاذبه های طبیعی استان محسوب می شوند و با توجه به اینکه سرمایه گذار آن بومی منطقه است، فضای جذاب و دیدنی برای گردشگران فراهم کرده است.

شنبه زاده ادامه داد: هر ساله بودجه ای از محل اعتبارات ملی و استانی برای ساماندهی و بهتر شدن این مکان اختصاص می یابد و در تلاشیم راستا دسترسی به این چشمه دو طرفه شود.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایلام یکی دیگر از معضلات چشمه های آبگرم دهلران را حوزه زیرساختی، مشکل آب رسانی و برق عنوان کرد و گفت: در این مدت سه کیلومتر لوله کشی آب اجرا شده و مشکل روشنایی این مکان نیز برطرف شده است.

وی در خصوص نظارت بر فعالیت تالارها در استان نیز اضافه کرد: از سال 93 تالارها به استثنای تالارهایی که در داخل مجتمع گردشگری هستند از مجموعه تاسیسات گردشگری خارج شدند و نظارت بر تالارهایی که به صورت انفرادی و خارج از مجمتع های میراث هستند بر عهده اصناف است.

شنبه زاده اضافه کرد: از 10 اسفند سال 98تا نیمه اردیبهشت امسال همه واحدهای گردشگری از جمله واحدهای خدماتی و فروشگاه های صنایع دستی تعطیل بودند، از اوایل خرداد رستوران های زیر نظر سازمان به صورت بیرون بر و فروشگاه های صنایع دستی انفرادی فعالیت خود را از سر گرفتند.

استان ایلام یک هزار و 500 اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری دارد که 774 اثر آن تا به امروز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این تعداد 737 اثر تاریخی، 24 اثر معنوی، 6 اثر طبیعی و هفت اثر نیز مکان رویداد دفاع مقدس است.

منبع: همشهری آنلاین

به "توقف فعالیت 169 واحدگردشگری ایلام به دلیل کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توقف فعالیت 169 واحدگردشگری ایلام به دلیل کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید