جای فیلم هایی مثل خروج در سینما خالی است، فیلمنامه نویسان در آثارشان شخصیت های مُسن هم خلق نمایند
به گزارش وبلاگ نصیراباد، بازیگر سینما و تلویزیون ضمن انتقاد از بی توجهی به بازیگران پیشکسوت حضور شخصیت ها و بازیگران مُسن در فیلم خروج را یک نکته مثبت دانست.

مجید مشیری در مصاحبه با خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری وبلاگ نصیراباد با اشاره به این که سریال تلویزیونی مس به کارگردانی عبدالرضا صادقی با بازی او آماده پخش است، اضافه کرد: نوروز سال 1398 این توفیق نصیب من و جمعی از دوستان و همکارانم شد تا با سریال بر سر دوراهی به کارگردانی بهرنگ توفیقی مهمان خانه های مردم باشم، اما سال جاری در کارهای نوروزی بازی نداشتم.
وی اظهار کرد: به هرحال بعضی سال ها قسمت می شود و در مناسبت هایی مثل عید نوروز یا ماه مبارک رمضان در سریال های مناسبتی بازی دارم و بعضی مواقع مثل سال جاری چنین اتفاقاتی می افتد. دو سه کار جدید هم در حد صحبت های اولیه پیشنهاد شده که یکی از آنها سینمایی است؛ فعلاً منتظر روزهای بهتر هستیم و امیدوارم شرایط نامطلوبی که به خاطر شیوع ویروس کرونا ایجاد شده هرچه سریع تر رفع شود.
این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه یکی از آسیب های عرصه بازیگری در سال های اخیر کم کار شدن و به نوعی کنارگذاشتن بازیگران مسن و میانسال از جریان اصلی سینما و تلویزیون است اضافه کرد: این موضوع در درجه اول به نویسندگان فیلمنامه باز می شود که حضور شخصیت های مُسن در آثار آنها بسیار کم رنگ است. ما دیگر خیلی کم شاهد حضور این گونه شخصیت ها به عنوان بازیگر نقش اول یا حتی بازیگران مکمل هستیم.
وی مطرح نمود: شما در هالیوود می بینید که بازیگرانی مثل کلینت ایستوود، جک نیکلسون، رابرت دنیرو، ال پاچینو و... در هفتاد و هشتاد سالگی همچنان به عنوان بازیگران نقش اول حضور دارند. چون شخصیت متناسب با سن و سال آنها در فیلمنامه طراحی شده است.
مشیری اضافه کرد: اما اینجا مثلث نویسنده، فیلمنامه، تهیه نماینده و کارگردان هیچ کدام در این جهت نیستند. تهیه نماینده و سرمایه گذار به فکر بازگشت سرمایه خودشان هستند و فکر می نمایند که استفاده از بازیگران جوان و چشم رنگی تنها راه فروش فیلمشان است. در حالی که این موضوع این همواره جواب نمی دهد.
در هالیوود بازیگران عظیم گاهی تا هشتاد سالگی همچنان به عنوان بازیگران نقش اول حضور دارند، اما اینجا چنین اتفاقی نمی افتد.
وی با اشاره به حضور بازیگران باتجربه ای نظیر فرامرز قریبیان، جهانگیر الماسی، مهدی فقیه، آتش تقی پور و... در فیلم خروج به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا گفت: من در فیلم آژانس شیشه ای با آقای حاتمی کیا کارکرده ام و با نگاه و جسارت او آشنایی دارم. قرار بود در فیلم خروج هم نقشی داشته باشم و بعد از مصاحبههای اولیه حتی تا پای قرارداد هم رفتیم، اما نمی دانم چرا این اتفاق نیفتاد گویا نقشی که برای من در نظر گرفته بودند، حذف شد.
این بازیگر سینما و تلویزیون مطرح نمود: به نظر من جای فیلم هایی مثل خروج که در آنها از بازیگران با تجربه استفاده شده در سینمای ایران بسیار خالی است.
وی اضافه کرد: من به جوانگرایی در سینما و تلویزیون اعتقاد دارم، اما در همان هالیوود که اشاره کردم مگر همه فیلم ها تین ایجری است؟ مسلماً نه؛ فقط اینجاست که در اغلب فیلم ها و سریال های ما فقط شاهد حضور دختران و پسران جوان به عنوان شخصیت های اصلی هستیم.
مشیری گفت: همه ما در این آب و خاک ریشه داریم و باید این تجربه ها را به جوان ها انتقال بدهیم. جوانگرایی ضروری است، اما به شرطی که پشتش به تجربه پیشکسوتان گرم باشد. جوانی در کنار تجربه است که جواب می دهد. متأسفانه در جامعه ما و به تبع آن در عرصه بازیگری، جوانان ما غالباً به تجربه عظیمان بی توجه هستند؛ درحالی که به قول حضرت حافظ: بی پیر مرو تو در خرابات/ هرچند سکندر زمانی
4104/پ
منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا