نگهداری و تمیز کردن کالسکه کودک در 3 مرحله ساده

به گزارش وبلاگ نصیراباد، وقتی برای خرید یا گشت وگذار با کودک از خانه بیرون می رویم حتما کالسکه را هم همراه خود می بریم. اما وقتی به خانه برمی گردیم یک کالسکه کثیف برایمان مانده و کودکی که حسابی خسته است. تمیز کردن کالسکه به ظاهر کار سختی است اما با چند ترفند ساده می توان به راحتی آن را تمیز کرد.

نگهداری و تمیز کردن کالسکه کودک در 3 مرحله ساده

امروز در وبلاگ نصیراباد مگ می خواهیم یک روش کاربردی برای تمیز کردن کالسکه را آموزش بدهیم. این روش از سه مرحله کلی تشکیل شده است که هر کدام را جداگانه و با جزئیات شرح می دهیم. پس از جلوی مانیتور تکان نخورید و تا آخر مطلب ما را همراهی کنید.

مواد لازم برای شست وشوی کالسکه

برای شست وشوی مناسب و استاندارد کالسکه به مواد زیر نیاز دارید. بهتر است آن ها را از قبل آماده کنید تا در زمان شست وشو چیزی را از قلم نیاندازید.

  • حوله نرم و ظریف
  • برس نرم و کوچک
  • دستکش لاستیکی
  • مایع روان کننده ترمز کالسکه
  • اسپری پاک کننده لکه
  • آبلیمو
  • نمک
  • سرکه سفید
  • مایع سفید کننده

دستورالعمل جامع شست وشوی کالسکه

تمیز کردن و نگهداری از کالسکه کار سختی نیست اما اگر به درستی انجام نشود باعث ایجاد آسیب در ستون های کالسکه یا تشکیل شدن کپک در قسمت های پارچه ای می شود. این موضوع علاوه بر کاهش عمر کالسکه، باعث ایجاد مسائل بهداشتی برای کودک می شود. تمیز کردن کالسکه و نگهداری از آن در سه مرحله انجام می شود.

1. تمیز کردن قسمت های پارچه ای

1. پارچه ها را تمیز کنید. قسمت پارچه ای سایه بان را جدا کنید. اگر روکش تشک و صندلی هم جدا می شود آن ها را جدا کنید. اگر هم از قسمت های مختلف با پیچ به ستون های کالسکه متصل شده است پیچ ها را باز کنید و پارچه ها را جدا کنید. قطعات را کنار بگذارید تا بعدا تمیز کنید.

2. با کمک یک فرچه دستی کوچک یا یک مسواک خرده ریز ها و آشغال هایی که روی تشک ریخته شده یا در قسمت زیر تشک جمع شده است را بیرون بریزید. اگر پرز یا آشغال های ریز به تشک چسبیده است نگران نباشید. خرده ریزها را با فرچه خارج کنید و سپس آن قسمت را با جاروبرقی تمیز کنید.

3. تمام قسمت های پارچه ها، روکش، سایه بان و بخش صندلی کالسکه را با جاروبرقی تمیز کنید. از سری گوشه گیر جارو استفاده کنید و تمام درزها را پاک کنید. حتی پشت کالسکه و زیر آن را هم با جاروبرقی تمیز کنید. این بخش ها از کثیف ترین قسمت های کالسکه هستند.

4. روکش صندلی و سایه بان را در ماشین لباسشویی بشویید. بهتر است آن ها را با دور آرام و شوینده ملایم بشویید و برای خشک کردن هم از خشک کن ماشین لباسشویی استفاده نکنید.

5. اگر روکش صندلی و سایه بان جدا نمی شوند، با کمک آب و صابون آن ها را بشویید. محلول آب گرم و صابون را تهیه کنید و با کمک یک حوله نرم آن را روی قسمت های مختلف بکشید.

6. دسته ها و قسمت های فلزی یا پلاستیکی کالسکه را هم با کمک حوله و محلول آب و صابون بشویید.

7. زیر صندلی و اسکلت سایه بان را هم با آب و صابون بشویید. سپس با کمک شلنگ آب، تمام قسمت ها را آبکشی کنید تا کف محلول صابون شسته شود. اگر به شلنگ دسترسی ندارید می توانید با سطل روی کالسکه آب بریزید.

8. بعد از شست وشو اگر هنوز لکه ای روی کالسکه باقی مانده بود با کمک یک مسواک و اسپری پاک کننده آن ها را پاک کنید. اسپری را مستقیم روی لکه بپاشید و با مسواک روی آن بکشید تا تمیز شود.

9. تمام قسمت های کالسکه را بررسی کنید و اگر اثری از کپک مشاهده کردید آن را با محلول آب و صابون بشویید. سپس آبکشی کرده و در فضای باز قرار دهید تا کاملا خشک شود. اگر پس از شست وشو هنوز اثر کپک باقی مانده بود می توانید از روش های زیر برای از بین بردن آن استفاده کنید؛

  • روی آن بخش آبلیمو بریزید و نمک بپاشید، آن را در آفتاب قرار دهید تا خشک شود. سپس بشویید.
  • برای از بین بردن لکه های بزرگ 3 واحد سرکه سفید و 2 واحد آب را با هم مخلوط کنید و روی محل لکه اسپری کنید. سپس با مسواک تمیز کنید.
  • برای از بین بردن کپک روی پارچه های سفید، 2 قاشق غذاخوری مایع سفیدکننده را با 1 لیتر آب مخلوط کنید و آن قسمت را با آن بشویید.

10. کالسکه و قسمت های پارچه ای که با ماشین لباسشویی شسته اید را در آفتاب قرار دهید تا خشک شوند. اگر بعدد از آبکشی هنوز کف صابون روی پارچه ها وجود داشت با یک حوله خشک آن ها را پاک کنید. قسمت های پارچه ای نرم را روی طناب آویزان کنید تا خشک شوند. همه چیز را چند ساعت زیر آفتاب قرار دهید تا خشک و ضدعفونی شود.

2. تمیز کردن قاب و چارچوب

1. قاب را از قسمت پارچه ای جدا کنید و همراه با لوازم جانبی، جا لیوانی و سینی غذای کالسکه بشویید.

2. قطعات مختلف را بررسی کنید. با این کار از سالم بودن و عملکرد مناسب آن ها مطمئن می شوید. حتما حرکت قسمت های متحرک یا آداپتورهای صندلی ماشین را هم بررسی کنید و از کار کردنشان مطمئن شوید. بندهای چسبی، گیره ها و اهرم ها را هم با دقت بیشتری بررسی کنید چون در زمان حرکت از جان کودک شما محافظت می کنند.

3. با کمک یک فرچه یا مسواک خرده ریزه و آشغال هایی که در بین قطعات گیر کرده است را خارج کنید. سینی غذای صندلی را به خوبی و مانند ظرف غذاخوری بشویید. بهتر است برای شست وشو از پاک کننده های غیر سمی استفاده کنید.

4. تمام سطوح و قطعات را با یک اسپری همه کاره و ملایم تمیز کنید. محلول را روی آن قسمت اسپری و با یک حوله نرم تمیز کنید. برای شست وشو هم بهتر است از آب گرم استفاده کنید تا اثر مواد شوینده کاملا پاک شود.

5. ترمز کالسکه را بررسی کنید. از کار کردن و سالم بودن ترمز هر دو چرخ مطمئن شوید. اگر آلودگی یا گرد و خاک در ترمز مشاهده کردید حتما آن را پاک کنید. از اسپری های روان کننده مخصوص ترمز کالسکه روی قسمت ترمز استفاده کنید تا بهتر کار کند.

6. چرخ ها را با مواد ضدعفونی کننده بشویید. چرخ ها را از کالسکه جدا کنید، رینگ ها را با مایع ضدعفونی کننده ملایم تمیز کنید و با یک برس کوچک، شن و ماسه و آشغال ها را از لاستیک ها خارج کنید. اگر لاستیک کالسکه شما از نوع پنوماتیک است، فشار هوای چرخ ها را بررسی کنید و از کافی بودن باد آن ها مطمئن شوید. اگر لاستیک آن از نوع آج دار است مطمئن شوید هیچ سوراخ یا مسئله ای روی آن وجود ندارد.

3. نگهداری از کالسکه

1. تمام قطعات را پس از خشک شدن جمع کنید و به هم وصل کنید. در صورت لزوم از ابزاری مثل پیچ گوشتی استفاده کنید تا کار راحت تر باشد. اگر هم به راحتی به هم متصل می شوند که کار راحت تر است! همه چیز، حتی جالیوانی و سینی غذا، را وصل کنید.

2. یک محلول ضدعفونی کننده را روی تمام قسمت های کالسکه اسپری کنید. هیچ قسمت پارچه ای، فلزی یا پلاستیکی را از قلم نیاندازید. پس از خشک شدن ضدعفونی کننده، یک اسپری خوشبو کننده ملایم و مناسب کودک روی کالسکه بپاشید.

3. برای جلوگیری از زنگ زدگی یا ایجاد کپک، صبر کنید کالسکه و تمام قطعات آن کاملا خشک شود سپس قطعات را به هم متصل کنید. آداپتورهای قسمت صندلی ماشین را از آن جدا کنید و کالسکه را در محیطی با دمای اتاق قرار دهید تا قسمت های پلاستیکی آن با سرما یا گرمای بیش از حد آسیب نبیند. هیچ وسیله دیگری را داخل یا روی کالسکه قرار ندهید.

4. آن را در یک مکان ایمن قرار دهید. اگر محل قرارگیری کالسکه نزدیک پنجره است روی آن را بپوشانید تا گرد وغبار و نور خورشید باعث کمرنگ شدن پارچه نشود. از قرار دادن آن در پارکینگ، زیرزمین و موتورخانه خودداری کنید. بهترین کار آویزان کردن آن به سقف انباری داخلی خانه یا کمد دیواری، به کمک قلاب های مطمئن و سبک است.

چند نکته

  • تاریخ آخرین شست وشوی کالسکه را یادداشت کنید. با فاصله کمی از آخرین تمیزکاری و پس از چند بار استفاده، دوباره آن را بشویید.
  • قسمت های پارچه ای را پس از شست وشو در خشک کن ماشین لباسشویی قرار ندهید. این کار باعث آب رفتن پارچه و کوچک شدن آن می شود.
  • برای تمیز کردن قسمت های فلزی و پلاستیکی از مواد شوینده ای که باعث خوردگی می شوند، استفاده نکنید.
  • اگر نمی توانید برای شست وشو از شلنگ استفاده کنید، کالسکه را در وان قرار دهید و بشویید. برای آبکشی می توانید از دوش کمک بگیرید.

سخن آخر

با کمی دقت و توجه می توان کالسکه را هم مانند هر وسیله دیگری شست و از آن به بهترین شکل نگهداری کرد. اگر به خوبی و با استفاده از مواد شوینده مناسب این کار را انجام دهید و محیط نگهداری مناسبی برای آن در نظر بگیرید کالسکه شما بعد از چند سال مانند روز اول نو خواهد بود.

تمیز کردن کالسکه علاوه بر اینکه به شما کمک می کند تا در طول مدت زمان استفاده با هیچ مشکل فنی و بهداشتی روبرو نشوید، باعث می شود بتوانید آن را به شخص دیگری که به تازگی صاحب فرزند شده است اهدا کنید تا استفاده کند. با این کار هم به دوستتان محبت کرده اید هم از دور ریخته شدن وسایل و تولید زباله جلوگیری کرده اید.

منبع: wikihow

منبع: دیجیکالا مگ

به "نگهداری و تمیز کردن کالسکه کودک در 3 مرحله ساده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگهداری و تمیز کردن کالسکه کودک در 3 مرحله ساده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید