7 روش درمانی سریع کمر درد در منزل

به گزارش وبلاگ نصیراباد، کمر درد یک مشکل رایج در بین مردم است که معمولا به واسطه نوع شغل و سبک زندگی ایجاد می گردد. خوشبختانه، روش های خانگی زیادی برای کاهش درد آن وجود دارد.

7 روش درمانی سریع کمر درد در منزل

بیشتر از 80% بزرگسالان در طول زندگی خود حداقل یکبار دچار کمر درد می شوند. بعلاوه عده ای نیز ممکن است دچار درد در نواحی دیگر از جمله قسمت میانی و بالای کمر شوند.

ماهیچه های کمر و ستون فقرات بخش اعظم وزن بدن را متحمل می شوند. یک فرد برای بیشتر حرکات روزمره خود از جمله نشستن، برخاستن، ایستادن و راه رفتن از این عضلات استفاده می نماید.

داروهای بسیاری از جمله استامینوفن و ایبوپروفن برای کاهش درد ناشی از کمر درد استفاده می گردد و ممکن است تاثیرگذار باشند. برای افرادی که ترجیح می دهند از روش های ساده خانگی برای تسکین کمر درد استفاده نمایند، چندین راه حل در وبلاگ نصیراباد بلاگ ارائه می گردد.

بیشتر بخوانید: علائم کمر درد عصبی و درمان آن

1. ورزش کنید.

تحرک داشتن در هنگام کمر درد ممکن است کمی سخت به نظر بیاید. اما با این حال می توان با ورزش های سبک مثل پیاده روی، یوگا، ورزش های آبی و سایر فعالیت های غیرسنگین به کاهش درد کمر یاری کرد.

ورزش، گرفتگی عضلات را کاهش داده و باعث ترشح اندورفین که یک نوع مسکن طبیعی است، می گردد.

توصیه می گردد که همه سعی نمایند، ورزش های کششی و قدرتی را در برنامه روزانه خود قرار دهند. این اقدام، عضلات و به ویژه عضلات کمر را منعطف و قوی نگه می دارد و از بروز کمر درد جلوگیری می نماید.

چند حرکت کششی که به کاهش درد ناشی از کمر درد یاری می نماید: (این حرکات را به مدت 30 ثانیه و یا تا هرزمان که توانستید انجام دهید)

  • به سمت جلو خم شوید و انگشتان پا را لمس کنید. این حرکت به شل کردن عضلات کمر یاری خواهد کرد.
  • روی شکم بخوابید. دستان خود را در امتداد شانه به سمت پایین قرار بدهید. سپس سعی کنید سقف را ببینید، به طوری که قسمت سینه از روی زمین کمی بلند گردد.
  • زانو و کف دست شما روی زمین قرار بگیرد. سپس سر خود را به سمت بالا و سپس به سمت داخل شکم فرو ببرید.
  • از قسمت زانو تا مچ پا روی زمین قرار بگیرد. پیشانی خود را روی زمین بگذارید و دستان خود را به سمت بالا بکشید.

2. از کمپرس گرم و سرد بهره ببرید.

آنالیز ها نشان داده است که استفاده از کمپرس گرم و سرد یک روش موثر برای خلاصی از درد در ناحیه کمر است.

استفاده از کمپرس یخ به صورت مستقیم و به خصوص بعد از آغاز درد و گرفتگی عضله بسیار موثر است. می توانید حوله به دور یک کیسه یخ بپیچید و مستقیما آن را در ناحیه مورد نظر بگذارید و اجازه بدهید التهاب و درد کاهش پیدا کند. استفاده از کمپرس یخ، حالت بی حسی ایجاد می نماید و بهتر است بیش از 20 دقیقه روی کمر قرار نگیرد.

پد یا کمپرس گرم نیز می تواند به برطرف گرفتگی و درد عضلات کمر یاری کند. اما باید توجه کنید که دمای آن خیلی زیاد نباشد و پوست را نسوزاند.

بیشتر بخوانید: 4 علت کمر درد در دوران پریود و درمان خانگی آن

3. از پمادهای ضد درد بهره ببرید.

پماد و کرم های زیادی در داروخانه ها وجود دارد که درد در ناحیه کمر را تسکین می دهند. آنالیز ها نشان داده است؛ پمادهایی که حاوی ماده ای به نام کپسایسین هستند، به تسکین درد یاری می نمایند. این ماده به طور طبیعی در فلفل های تند وجود دارد. یکسری از تحقیقات نشان می دهد که پماد کپسایسین در کاهش دردهای آرتروزی نیز موثر عمل می نماید.

پمادهای مسکن که حاوی منتول هستند، خاصیت خنک نمایندگی دارند و می توانند درد ناشی از کمر درد را برای زمان کوتاهی از بین ببرند. یک مطالعه نشان می دهد که استفاده از منتول بر روی پوست، گیرنده های درد در بدن را بی حس می نماید. با این حال، استفاده بیش از حد از منتول می تواند حساسیت بیشتری نسبت به درد ایجاد کند.

4. ماساژ دادن می تواند منجر به کاهش کمر درد گردد.

ماساژ اصولی یکی از موثرترین راه ها برای شل کردن عضلات کمر و تسکین درد آن است.

آنالیز ها نشان داده است که ماساژ درمانی در کنار روش های سنتی باعث:

  • کاهش کمر درد
  • بهبود عملکرد کمر
  • کاهش مصرف مواد دارویی

خواهد شد. به این نکته حتما توجه کنید که ماساژ معمولی و ماساژ درمانی متفاوت هستند. ماساژی که برای کاهش کمر درد استفاده می گردد با ماساژهایی که بیشتر برای ریلکس کردن انجام می شوند، از لحاظ عملکرد و هزینه تفاوت دارند. بعلاوه در هنگام ماساژهای تخصصی ممکن است از بعضی پمادها و روغن های ضد درد نیز استفاده گردد.

5. رژیم قلیایی می تواند به کاهش کمر درد یاری کند.

شواهد کمی وجود دارد که نشان می دهد رژیم غذایی قلیایی به کاهش کمر درد یاری می نماید. رژیم قلیایی شامل موادی است که اسیدیته کمی دارند.

غذاهای اسیدی ممکن است مواد معدنی مفید مثل کلسیم، منیزیم و پتاسیم کمتری داشته باشند.

بعلاوه می توان برای کاهش درد در ناحیه کمر از گیاهان و مکمل های مناسب استفاده کرد. تحقیقات نشان داده است استفاده از گیاهان زیر بیشتر از بیشتر داروها می تواند موثر باشد:

گیاه پنجه شیطان: مصرف 50 یا 100 میلی گرم در روز

پوست بید: مصرف 120 یا 240 میلی گرم در روز

البته اگر در این مورد، تحت نظر پزشک قرار دارید، قبل از استفاده حتما با او مشورت کنید.

6. تغییراتی در محل نشستن خود ایجاد کنید.

شرایط نامناسب بدن به علت نحوه نشستن در پشت میز و مکان های دیگر ممکن است باعث ایجاد و تشدید کمر درد و سایر دردهای عضلانی گردد. استفاده از جایگاه و پشتی ارگونومی با سایز مناسب می تواند موثر واقع گردد.

به این نکته توجه کنید که صفحه کامپیوتر باید دقیقا در راستای چشم باشد. با در نظر گرفتن این مورد، ارتفاع جایگاه و میز خود را تنظیم کنید.

در هنگام حمل اجسام سنگین، دولا نشوید. بنشینید و همچون حرکت ورزشی اسکوات عمل کنید. اگر وزن جسم زیاد بود، از یاری بقیه و یا چرخ دستی بهره ببرید.

7. سایر نکاتی که باید رعایت کنید:

  • به میزان کافی و به شکل مناسب بخوابید.
  • اگر زیاد دچار استرس می شوید، برای کاهش و کنترل آن اقدام کنید.
  • از کفش مناسب و راحت بهره ببرید.
  • اگر می توانید در آب راه بروید.
  • دخانیات را ترک کنید.
  • وزن خود را کنترل کنید.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

اگرچه روش های ذکر شده در موارد بسیاری منجر به درمان و کاهش کمر درد می گردد، اما مواردی وجود دارد که شرایط جدی تر است و باید به متخصص مراجعه کرد.

اگر علائم زیر را داشتید، در اسرع وقت به سراغ پزشک بروید:

  • درد، بیش از 6 هفته طول بکشد.
  • با وجود رعایت موارد گفته شده، درد شدید گردد.
  • درد، شبانه به سراغ شما بیاید و شما را از خواب بیدار کند.
  • احساس درد در ناحیه معده و شکم
  • احساس درد یا ضعف، گزگز و بی حسی در قسمت بازو ها یا پا

منابع: medicalnewstoday/ healthline

منبع: اُکالا

به "7 روش درمانی سریع کمر درد در منزل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 روش درمانی سریع کمر درد در منزل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید