داستان پس لرزه های تنگه داستان

به گزارش وبلاگ نصیراباد، خبرنگاران: بیننده در نگاه اول می پندارد که دو تخته سنگ بزرگ تنگه از ارتفاع 12 متری، تا لحظاتی دیگر در حال فرو افتادن است. می گویند تنگه داستان در اثر زلزله ای در سال های بسیار دور ایجاد شده و در مسیر رودخانه آن، آبشارهای دیگری هم به ارتفاع 5 تا 10 متر دیده می گردد که به زیبایی تنگه افزوده است.

داستان پس لرزه های تنگه داستان

یکی از نقاط دیدنی شهرستان شاهرود در استان سمنان، روستای زیبای مجن معروف به ماسوله کویر است که در فاصله 35 کیلومتری غرب شاهرود واقع شده است. در 10 کیلومتری این روستا، تنگه ای به نام تنگه داستان واقع شده است که زیبایی خدادادی آن هوش از سر هر بیننده ای می برد.

در این تنگه، آبشاری زیبا به همین نام با ارتفاع 12 متر و در میان دو تخته سنگ بزرگ جریان دارد که آب خنک آن، حتی در فصل تابستان نیز باعث می گردد تا نتوان بیشتر از چند ثانیه دست و پای خود را در آب رودخانه نگه داشت. پیچش صدای آب در پایین دست این تنگه به قدری زیاد است که افراد برای اینکه بتوانند صدای یکدیگر را بشنوند، باید با فریاد با هم حرف بزنند!

پوشش گیاهی این منطقه شامل ارس، زرشک، آویشن، کتیرا، سبزی های خوراکی کوهی و باغات سیب و زردآلو است. از جانوران مهم منطقه هم می توان به قوچ اوریال، آهو، خرس، خوک، کبک، قرقاول و بلدرچین اشاره نمود. تنگه داستان درست در همین نقطه واقع شده است، در دامنه جنوبی شاهکوه و در دامنه شمالی کوه چالویی که پیمایش کامل آن نیازمند ابزار و دانش سنگ نوردی است.

مجن را نگین سرخ فام دامنه های البرز شرقی می نامند، زیرا خاک اراضی و ارتفاعات آن سرخ رنگ است و اهالی آن همه ساله بنا بررسمی کهن، با تهیه دوغابی از گِل قرمز رنگ، به تجدید نمای خانه های کاه گلی خود می پردازند.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

در 7 کیلومتری همین روستا و در منطقه ای به نام دَشن تلی، تنگه آبشار داستان واقع شده است. بیننده در نگاه اول می پندارد که دو تخته سنگ بزرگ تنگه از ارتفاع 12 متری، تا لحظاتی دیگر در حال فرو افتادن است. می گویند تنگه داستان در اثر زلزله ای در سال های بسیار دور ایجاد شده و در مسیر رودخانه آن، آبشارهای دیگری هم به ارتفاع 5 تا 10 متر دیده می گردد که به زیبایی تنگه افزوده است.

پیچش صدای آب در میان صخره ها و قدرت خیره کننده آن به گونه ای است که هر فردی را به حیرت می اندازد. فضای عجیب تنگه، مملو از ذرات ریز آب است که در اثر ریزش آبشار روی تخته سنگ ها پدید می آید. این درحالی است که پرواز کبوترهای چاهی که محل زیستشان در قسمت های فوقانی تنگه واقع شده است، به زیبایی خیره کننده آن افزوده است.

وجود 3 آبشار اصلی و چندین یخچال طبیعی که بیشتر فصول سال، انباشتی از برف در میان آنهاست، از دیگر جاذبه های این تنگه به شمار می رود.در عین حال، مراتع مشجر و درختان پراکنده اورس و زرشک و بیشه های کوچکی که در میان صخره ها و تنگه های مسیر قرار گرفته، بسیار دیدنی است. از ویژگی های منحصر به فرد این منطقه، وجود درختان کهنسال و دیرزیست اورس در اراضی زراعی منطقه دَشن تلی است که در تابستان، گردشگران بسیاری را جذب خود می نماید.

منبع: توریسم آنلاین

به "داستان پس لرزه های تنگه داستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان پس لرزه های تنگه داستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید