درگیر نشدن پرندگان بومی و وحشی گیلان با آنفلوانزای فوق حاد

به گزارش وبلاگ نصیراباد، خبرنگاران/گیلان فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان گفت: تا به امروز پرندگان بومی و وحشی گیلان با آنفلوانزای فوق حاد درگیر نشده اند.

درگیر نشدن پرندگان بومی و وحشی گیلان با آنفلوانزای فوق حاد

از هفته گذشته کانون های جدیدی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد در تعدادی از کشورهای دنیا گزارش شده است. آنالیز های اپیدمیولوژیک نشان می دهد رخدادهای در کشور بطور معمول شامل سه سطح است. در سطح اول ویروس از راه پنجره های ورودی کشور که در راستا پروازی پرندگان مهاجر قرار دارند، وارد کشور شده و در سطح دوم، این ویروس به طیور بومی موجود در داخل کشور انتقال می یابد و در جمعیت طیور بومی کشور گاهی بعضی گونه ها به نوعی نقش نگهدارنده ویروس را بازی می نمایند. سطح سوم نیز که شامل انتقال ویروس از طیور بومی به طیور صنعتی است، در صورت عدم رعایت اصول امنیت زیستی در واحدهای مرغداری اجتناب ناپذیر خواهد بود.

ساسان اکبری پور فرمانده یگان حفاظت زیست گیلان در گفت و گو با وبلاگ نصیراباد گفت: خوشبختانه تا به امروز پرندگان بومی و وحشی گیلان با آنفلوانزای فوق حاد درگیر نشده اند.

تشدید نظارت ها بر بازارهای فروش پرندگان

وی با بیان اینکه علاوه بر پایش و نظارت ها در مکان های زمستان گذرانی پرندگان، پایش های محلی نیز در گیلان تشدید یافته است اعلام کرد: بازارهای محلی هر روز در حال رصد هستند و هم اکنون در بازار لنگرود در حال نظارت هستیم.

اکبری پور ادامه داد: خوشبختانه حساسیت مردم نسبت به پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد در گیلان افزایش یافته است و همکاری بسیار خوبی در عدم خرید و فروش پرندگان مهاجر دارند.

افزایش حساسیت مردم در پیشگیری از آنفلوآنزای پرندگان در گیلان

فرمانده یگان حفاظت زیست گیلان از مردم خواست همچنان در جهت حفاظت از پرندگان مهاجر همکاری نمایند و به افرادی که فکر شکار دارند نیز تذکر بدهند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف در مورد فروش و یا شکار مراتب را به ادارت محیط زیست شهرستان ها اطلاع دهند.

وی در سرانجام یادآور شد: بیش از صدهزار قطعه پرنده مهاجر در تالاب های گیلان در حال زمستان گذرانی هستند و با توجه به بارش های خوبی که سال جاری داشتیم تالاب ها کم آب نیستند، شاهد حضور پررنگ پرندگان مهاجر در گیلان هستیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "درگیر نشدن پرندگان بومی و وحشی گیلان با آنفلوانزای فوق حاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درگیر نشدن پرندگان بومی و وحشی گیلان با آنفلوانزای فوق حاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید