رانا پلاس اتوماتیک به خط فراوری رسید

به گزارش وبلاگ نصیراباد، شرکت ایران خودرو برای عرضه انبوه رانا پلاس پانوراما آماده می گردد؛ خودرویی که به نخستین گیربکس 6 دنده داخلی مجهز است و به علت استفاده از دنده ششم دور موتور پایین تر نگه داشته می گردد، مصرف سوخت کمتر می گردد و درنهایت راندمان موتور در سرعت های زیاد بهبود می یابد. آن طور که معین است، فراوری نمونه های اولیه رانا پلاس اتوماتیک در گروه صنعتی ایران خودرو شروع شده و در ماه های آینده قرار است تا این خودروساز فراوری جعبه دنده این سدان کلاس B را در کارخانه نیرو محرکه شروع کند.

رانا پلاس اتوماتیک به خط فراوری رسید

دیگر عادت کرده ایم که خودروهای ایرانی را بعد از مدت طولانی با تغییراتی در ظاهر چراغ، سپر و جلوپنجره ببینیم. رانا نیز برای اینکه از رقبایش عقب نماند از همین الگو تبعیت کرده است تا با نونوارشدن بتواند یک دهه دیگر هم در بازار خودرویی ایران حضور داشته باشد.

در حال حاضر دو تیپ معمولی و پانوراما رانا پلاس به بازار معرفی شده است و ایران خودرو می گوید که به زودی فروش نسخه پانوراما هم شروع می شود. رانا پلاس نسخه پایه به پیشرانه TU5 مجهز است و در نمونه پانوراما پیشرانه TU5 پلاس دیده می شود. بعلاوه احتمال آن بسیار است که در اواخر امسال، نسخه اتوماتیک (نیمه اتوماتیک AMT) این سدان ملی به بازار معرفی شود.

رانا پلاس اتوماتیک در اصل به پیشرانه نیمه اتوماتیک AMT مجهز است. بعلاوه تصاویر منتشرشده تأیید می نماید که ایران خودرو برنامه نصب جعبه دنده AMT را بر روی این خودرو دارد. این سدان کلاس B به پیشرانه TU5 پلاس مجهز است که با حجم 1.6 لیتر، توان 113 اسب بخار را با گشتاور 144 نیوتن متر فراوری می نماید. در پیشرانه این خودرو که با تارا مشترک است، فناوری هایی مانند زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی هوا و سوخت (CVVT)، پمپ روغن متغییر، استاندارد آلایندگی یورو 5 و … دیده می شود.

تیپ تازه رانا پلاس به جعبه دنده 6 سرعته نیمه اتوماتیک AMT مجهز است. این جعبه دنده که ساختاری مشابه به سیستم های انتقال قدرت دستی دارد، فرایند کلاچ گیری را به صورت هوشمند انجام می دهد و تعویض دنده ها در آن برعهده جعبه دنده است. اما همواره در جعبه دنده های AMT پیشنهاد می شود که تعویض دنده در ترافیک ها به وسیله راننده انجام شود تا فشار کمتری به سیستم انتقال قدرت اعمال شود.

باتوجه به مجموعه دسته دنده و نمونه اولیه رانا پلاس اتوماتیک می بینیم که ایران خودرو از سبک تازه دسته دنده ها در خودروهای AMT استفاده کرده است. باتوجه به سبک مجموعه پنل دسته دنده بدیهی است که در حالت M (تعویض دسته دنده) دنده های مثبت و منفی به وسیله دکمه های پشت فرمان اعمال خواهد شد.

همان گونه که پیشتر عنوان شد خودروسازان ایرانی در پی یک راه ساده برای حضور بیشتر در بازار غیررقابتی خودرو ایران هستند. درمورد رانا ایران خودرو آسان ترین راه را انتخاب کرده و حتی سپرها را نیز تغییر نداده است. در عوض چراغ های جلو و عقب و شبکه جلوپنجره دگرگون شده است. افزودن چراغ های LED روزتاب، باعث به روزشدن نمای جلو شده است. بعلاوه چراغ های عقب برجسته و متورم شده و گرافیک آنها نیز تغییر کرده است.

دیگر تغییر ظاهری به آینه های جانبی بر می شود که شامل چراغ های راهنما است. زه و دستگیره درب ها هم رنگ بدنه شده است. تغییر خاصی در چرخ ها صورت نگرفته و تنها طراحی قالپاق ها کمی تغییر کرده است. گویا قرار است تا رانا پلاس اتوماتیک 6AMT امکاناتی مشابه به رانا پلاس پانوراما داشته باشد.

برای همین می توان گفت که تیپ تازه رانا پلاس به سقف شیشه ای ثابت با سایه بان دستی، فرمان کمکی برقی، شیشه ها آینه های تازه، کامپیوتر سفر، کروز کنترل، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، جایگاه های تاشو عقب، راهنمای تعویض لاین، دنده پشت فرمان، سنسور پارک عقب، دو کیسه هوا، ترمزهای دیسکی و کاسه عقب، سامانه ترمز ABS، EBD و … مجهز خواهد بود. بعلاوه گفته می شود که رانا پلاس اتوماتیک با رینگ آلومینیومی 14 اینچی به بازار می آید. کیفیت پلاستیک مورد استفاده برای فراوری داشبورد رانا پلاس نیز بهبود یافته و بر روی فرمان امکاناتی نظیر کروز کنترل اضافه شده است.

***

شما می توانید اخبار خودرو را در بلاگ وبلاگ نصیراباد مطالعه کنید.

منبع: بلاگ دیوار

به "رانا پلاس اتوماتیک به خط فراوری رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رانا پلاس اتوماتیک به خط فراوری رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید