سیاست های حمایت از صادرات جایگزین رویکرد پلیسی گردد

به گزارش وبلاگ نصیراباد، سیدمهدی طبیب زاده، در نشست اعضای هیات نمایندگان اتاق کرمان با نمایندگان مردم استان در مجلس ضمن انتقاد از اجرای کمتر از 30 درصد از قانون بهبود محیط کسب وکار بیان نمود: هم اکنون رتبه ایران در محیط کسب وکار جهان، 127 است و استان کرمان نیز در این زمینه رتبه نامناسب 28 را به خود اختصاص داده که باید برای ارتقا این صندلی کوشش کرد.

سیاست های حمایت از صادرات جایگزین رویکرد پلیسی گردد

طبیب زاده، به برگزاری چندین نشست با رئیس کل بانک مرکزی و مصوبات این نشست ها اشاره نمود و گفت: تا به امروز نتیجه مطلوب فعالان مالی در حوزه ارز حاصل نشده و وقتی دولت با همه امکانات خود نمی تواند ارز حاصل از صادرات نفت، پتروشیمی و سایر فرآورده های نفتی را به کشور برگرداند چگونه انتظار دارد فعال بخش خصوصی بتواند این اقدام را انجام دهد که به همین دلیل فعالان مالی خواهان درک متقابل هستند.

او اظهار کرد: متأسفانه فهرستی 18 هزارنفری از فعالان مالی اعلام نموده اند که به دلیل مسائل در پیمان سپاری ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات کارت بازرگانی آنها باطل می گردد که البته اتاق کارتی را باطل نخواهد کرد.

رئیس اتاق کرمان در ادامه با تأکید بر اینکه صادرات موتور محرکه توسعه است، بیان نمود: استان در صادرات غیرنفتی (مواد خام و محصولات کشاورزی) رتبه خوبی دارد اما کمتر به صادرات محصولات صنعتی و فناوری های نوین پرداخته شده است.

او ادامه داد: فعالان مالی به خوبی شرایط کشور را درک می نمایند و محدودیت منابع را به دلیل تحریم ها می دانند که می توان با بعضی اقدامات و تصمیم گیری های در زمینه انرژی، آب، معدن و... فرصت ایجاد و منابع خلق کرد که این مهم با اصلاح بعضی قوانین ممکن خواهد بود.

طبیب زاده توضیح داد: اتاق، صدور کارت بازرگانی و گواهی مبدأ و سایر فعالیت های قانونی، حمایت های جدی و پشتیبانی از فعالان مالی و نگاه به آینده در فعالیت ها و تصمیم گیری ها را از وظایف خود می داند و به آن پرداخته و می پردازد.

وی در خاتمه پیشنهاد تهیه طرح توسعه هر شهرستان متناسب با ظرفیت آن برای جذب سرمایه گذاری، راه اندازی شرکت تأمین سرمایه و همچنین برگزاری نشست های شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان را برای حل مسائل مختلف مطرح نمود.

در ادامه این نشست رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان ضمن قدردانی از خدمات ارزشمند اتاق کرمان گفت: برای حل مسائل حوزه اشتغال و بیکاری از اتاق کرمان درخواست می گردد طرح آمایش هر شهرستان تهیه و اجرا گردد تا اشتغال افزایش یابد.

شهباز حسن پور، ضمن انتقاد از وصول مالیات سال گذشته در استان 15 هزار میلیارد ریال بیش از مبلغ تکلیف شده، اضافه نمود: چرا باید به مردم ظلم گردد و به علت بعضی بی تدبیری ها یک ریال از وصول مالیات به استان برنگردد که باید فعالان بخش خصوصی در این زمینه از نمایندگان مجلس مطالبه نمایند.

رئیس کمیسیون مالی مجلس نیز در ادامه این نشست بیان نمود: از هرگونه کوشش و پیگیری برای حل مسائل فعالان مالی دریغ نمی کنیم زیرا معتقدیم افزایش توانمندی های بنگاه های مالی و فعالان مالی منجر به آسایش و رفاه جامعه و کاهش بیکاری خواهد شد و درواقع یاری به خود نمایندگان مجلس است.

محمدرضا پور ابراهیمی اظهار کرد: پیشنهاد می گردد پیش از تهیه طرح آمایش هر شهرستان، طرح های خصوصی متوقف شده و یا کمتر از ظرفیت، آنالیز و پنج پروژه مهم اعلام گردد که با اولویت قرار دادن یک طرح، مسائل اجرای آن آنالیز و حل گردد.

وی ادامه داد: اتاق کرمان جزو فعال ترین، پیگیرترین و توانمندترین اتاق های کشور و جز سه اتاق برتر کشور است و قطعاً می توان با یاری اتاق طرح آمایش مناسبی را تهیه و اجرا کرد.

پور ابراهیمی، در مورد درخواست فعالان مالی در مورد شرکت تأمین سرمایه گفت: راه اندازی کارگزاری، سبدگردانی و شرکت مربوطه را درخواست کنید تا مجوزهای آن را برای شما دریافت کنیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در مورد بحث پیمان سپاری ارزی و اعلام باطل کردن 18 هزار کارت بازرگانی، گفت: اگرچه تسویه ارز حاصل از صادرات را قبول داریم اما با این سیاست ابطال کارت های بازرگانی مخالفیم زیرا معتقدیم در شرایط فعلی کشور باید سیاست های حمایتی از صادرات وجود داشته باشد نه اینکه رویکرد پلیسی اعمال گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "سیاست های حمایت از صادرات جایگزین رویکرد پلیسی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست های حمایت از صادرات جایگزین رویکرد پلیسی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید