نرخ تورم سالانه فراوری در مرغداری ها چند درصد رشد داشته است؟

به گزارش وبلاگ نصیراباد، تهران (پانا) - نرخ تورم فراوری سالیانه محصولات مرغداری ها در تابستان 99 معادل 15.2 درصد شد که نسبت به فصل قبل 2.3 درصد رشد داشت.

نرخ تورم سالانه فراوری در مرغداری ها چند درصد رشد داشته است؟

به گزارش مرکز آمار، این مرکز علاوه بر نرخ تورم اقلام خوراکی گزارش تغییرات میانگین شاخص قیمت فراورینماینده را نیز منتشر می نماید که این شاخص برای آنالیز فرایند سطح قیمت ها آنالیز می گردد.

براساس اعلام مرکز آمار، تغییرات شاخص قیمت فراورینماینده بخش مرغداری های صنعتی نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در فصل تابستان 1399 به 34.7 درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (1.2درصد)، 33.5 واحد درصد افزایش دارد. در میان قلم های مرغداری های صنعتی، کمترین تورم فصلی مربوط به قلم جوجه یک روزه (منفی 0.9درصد) و بیش­ترین آن مربوط به قلم مرغ گوشتی (53.1 درصد) است.

همچنین نرخ تورم فراورینماینده بخش مرغداری های صنعتی نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در تابستان سال جاری به 39.8 درصد افزایش رسید که در مقایسه با فصل قبل (16.1 درصد)، 23.7 واحد درصد افزایش داشته است. میانگین قیمت دریافتی توسط فراورینمایندگان محصولات مرغداری های صنعتی به ازای فراوری قلم های خود در داخل کشور، در فصل تابستان 1399 نسبت به فصل تابستان 1398، 39.8 درصد افزایش دارد. در بین قلم های مرغداری های صنعتی، کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به قلم جوجه یک روزه (6.7 درصد) و بیش­ترین آن مربوط به قلم تخم مرغ خوراکی (121.5 درصد) است.

آنالیز شاخص قیمت فراورینماینده محصولات مرغداری های صنعتی کشور در تابستان 1399 نشان می­ دهد که شاخص بیشتر استان های کشور نسبت به فصل قبل با افزایش روبه رو بوده است. بیشترین میزان افزایش مربوط به استان بوشهر با 76.32 درصد و بیشترین میزان کاهش مربوط به استان گیلان با 1.99 درصد کاهش است.

مقایسه شاخص کل استان ها در فصل جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل نشان می دهد که بیشتر استان ها با افزایش روبه رو بوده اند به طوری که بیشترین میزان افزایش مربوط به استان چهار محال و بختیاری با 184.94 درصد و بیشترین میزان کاهش آن مربوط به استان گیلان با 8.59 درصد کاهش است.

نرخ تورم فراورینماینده (شاخص بهای فراورینماینده) از جمله شاخص های قیمتی است که در آنالیز فرایند سطح قیمت ها آنالیز می گردد و یکی از معیارهایی است که برای سنجش عملکرد مالی، از سطح عمومی قیمت ها محاسبه و منتشر می گردد. از این رو، تاثیر قابل توجهی بر تصمیم گیری صاحبان صنایع، سرمایه گذاران و حتی سیاستگذاران خواهد داشت.

هدف از محاسبه نرخ تورم فراورینماینده، اندازه گیری تغییرات قیمت هایی است که فراورینمایندگان در ازای فروش کالاها و خدمات خود دریافت می نمایند. به عبارت دیگر می توان گفت که این شاخص، قیمت کالاها در کارخانه و مبدا فراوری را در نظر می گیرد. با آنالیز این شاخص می توان از سطح تغییر قیمت ها در بازار کالا و خدمات مصرفی یا تورم اطلاع کسب کرد. به بیان دیگر، هر افزایش یا کاهش قیمت در شاخص بهای فراورینماینده با یک وقفه زمانی در شاخص بهای مصرف نماینده نیز مشاهده می گردد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "نرخ تورم سالانه فراوری در مرغداری ها چند درصد رشد داشته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ تورم سالانه فراوری در مرغداری ها چند درصد رشد داشته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید