گردشگر کاری، تفریحی در راه است

به گزارش وبلاگ نصیراباد، در سومین سناریوی سفرهای تجاری، دورکاری سبک #سفر ها در بعضی از کشورها را تغییر داد و سفرهای هیبریدی، جهانگرد کاری-تفریحی را به سبک تازه سفرها افزود.

گردشگر کاری، تفریحی در راه است

در سومین سناریوی سفرهای تجاری، دورکاری سبک سفرها در بعضی از کشورها را تغییر داد و سفرهای هیبریدی، گردشگر کاری-تفریحی را به سبک نو سفرها اضافه نمود. سناریوی اول که از سوی بلومبرگ مطرح شده بود، آینده سفرهای تجاری را در معرض خطر عنوان نموده که احتمال بازگشت آن به سطح پیش از کرونا را در آینده ای بسیار دور ارزیابی نموده بود، اما پس از آن اتحادیه جهانی سفرهای تجاری تغییر در شرایط سفرهای تجاری و رشد آن را برآورد کرد و علت اصلی این امر را افزایش واکسیناسیون، کاهش ابتلا و اشتیاق به سفر و رهایی از قرنطینه بیان کرد. اما شرکت موتوس، چرخش مسافرت ها به سفر هیبریدی را علت اصلی بازگشت سفرهای تجاری می داند. زیرا پویایی سفر در طول همه گیری کرونا تغییر نموده و روینمودها به سمت سفرهای کاری تکامل یافته است. به این منظور مدیرانی که رویکرد و بودجه سفر خود را برنامه ریزی می نمایند باید آخرین فرایندها و منظرهها را نیز درک نمایند.

بنا بر تحقیقات اجرا شده به وسیله موتوس (Motus) شرکت آمریکایی مدیریت نیروی کار، با بازگشت جلسات و کنفرانس های حضوری، فرایند سفرهای کاری همچنان در حال تغییر است و استراتژی های کار در هرجا منجر به ایجاد برنامه های منعطف تر شده و امکان یک مدل سفر تفریحی-کاری ترکیبی را فراهم نموده است. البته اقدامات سختگیرانه بهداشتی همچنان گزینه های سفر کاری را محدود می نماید. کاهش بودجه ها و شرایط نوسان بازار منجر به توسعه دیدگاه های نوی در خصوص کنترل هزینه سفرها شده است. با توجه به مقدار علاقه مندی کارکنان به سفرهای کاری، مدیران باید در سیاست های سفر و برنامه ریزی برای سال 2022، به سطح راحتی کارکنان خود توجه داشته باشند و با یک مدیریت کارآمد هزینه ها را کنترل و مدیریت نمایند.

اتخاذ منظره کسب و کار مجازی به یک ضرورت برای حفظ امنیت کارکنان در سال 2020 و اوایل سال 2021 تبدیل شد و این امر منجر به کاهش چشمگیر حجم سفرها شد. محدودیت های جهانی نیز بر کاهش پروازهای داخلی و خارجی تاثیر گذاشته است.

استفاده گسترده از کنفرانس های ویدئویی باعث کاهش قابل توجهی در هزینه سفرها شد. از هر 5 شرکت تنها یک شرکت تا سه ماهه دوم 2021 حتی به 25 درصد هزینه های سه ماهه 2019 رسیدند. برآوردها نشان می دهند که هزینه سفرهای تجاری ایالات متحده در سال 2021 به مقدار 192 میلیارد دلار کاهش یابد. حتی با افزایش واکسیناسیون، آینده سفرهای کاری نامشخص است. البته حجم سفرهای هوایی تا سه ماهه سوم 2021 به طور قابل توجهی از سطح 2020 بهبود یافته است، با این حال با توجه به ادامه تاثیرات بین المللی، همچنان به حجم پیش از همه گیری بازنگشته اند.

در حالی که بسیاری از سازمان ها و شرکت ها استراتژی کار در هر جا (WorkAnywhere) را با موفقیت اجرا نموده اند اما کارکنان مشتاق بازگشت به جلسات و رویدادهای حضوری هستند. اگرچه جلسات مجازی گزینه مناسبی به نظر می رسد، اما این احتمال وجود دارد که فقدان جلسات حضوری، توانایی آنها را برای ایجاد روابط با مشتری محدود کند. بنابراین بعضی از مدیران تجاری آماده هستند تا دوباره به آسمان ها و جاده ها بفرایند. باید دید برای این منظور از چه ظرفیت هایی استفاده خواهند کرد؟

شرایط فعلی سفرها

در حال حاضر همه انواع سفرها در حال رشد هستند، البته سفرهای بین المللی همچنان به علت محدودیت های سفر و بودجه در حال تغییر است. اما پایین بودن تعداد مبتلایان، افزایش واکسیناسیون، بازگشایی دفاتر سفر و تسهیل شرایط قرنطینه باعث افزایش حجم سفرها خواهند شد. شرایط سفرهای کاری تا به امروز در سطح پایینی اجرا شده است و باتوجه به تمایل بیشتر کارمندان برای سفرهای کاری در سال 2021، هزینه سفر در ماه آگوست (مرداد) همچنان 11 درصد کمتر از مدت مشابه در سال 2019 بوده است. علت مهم این امر را می توان در ارزیابی مجدد مدیران شرکت ها در سیاست ها، بازگشت سرمایه و تاثیر نهایی آن در بودجه سفر دانست. آنالیز های شرکت موتوس نشان می دهد محدودیت های پرواز منجر به افزایش سفرها با خودروها و وسایل حمل و نقل جاده ای شده است که در بیشتر ایام سال 2021، سطوح بالایی را نشان می دهد. سفرهای تفریحی در حال بهبود است و از سفرهای کاری پیشی می گیرد. زیرا آژانس های مسافربری به تدریج بازگشایی می شوند و کنفرانس ها تا حد زیادی مجازی هستند.

با این حال، برنامه های منعطف و کار از راه دور، رویکردی ترکیبی بین سفرهای تجاری و تفریحی ایجاد می نماید. استراتژی کار در هرجا فضایی را برای سفرهای تفریحی طولانی مدت ایجاد می نماید و به کارمندان اجازه می دهد از مقاصد برای مدت زمان طولانی تر از هر دو ظرفیت تجاری و تفریحی لذت ببرند. 90 درصد از مسافران تجاری قصد دارند در 12 ماه آینده، زمان تعطیلات شخصی را به سفرهای کاری خود اضافه نمایند. این موضوع منجر به افزایش چشمگیر سفرهای ساحلی در سه ماهه دوم 2021 شد، اگرچه سفر به شهرهای بزرگ در حال افزایش است و این امر به تقاضای هتل ها افزوده است.

آمارها نشان می دهند که جلسات حضوری و سفرهای کاری در حال بازگشت هستند و بیشتر مردم از آن استقبال می نمایند. سفرهای کاری نه تنها در ایجاد روابط با مشتری بلکه در پرورش فرهنگ شرکتی نیز تاثیرگذار است. بعلاوه، باتوجه به اینکه شرکت ها در محیط کاری غیرمتمرکز رشد می نمایند و مدیران مشاغل در پی راه های نو برای ارتباط با کارکنان هستند، انواع نوی از سفرهای کاری محبوبیت پیدا می نمایند.

بعلاوه، عایدی خدمات تفریحی در سه ماهه دوم 2021 افزایش 107 درصدی در مقایسه با سال 2020 داشته است. اگر چه بیشتر مقاصد با الزامات واکسیناسیون و آزمایش محدود می شوند اما استادیوم ها مجددا باز هستند و گردشگری و رویدادهای ورزشی بازگشتند و از این رو شرکت ها و سفرهای کاری مرتبط در این زمینه نیز تا حدودی فعال شده اند.

نحوه سفر کارمندان

در حالی که حجم سفرها در حال افزایش است اما شیوه های سفر تغییر نموده است. با توجه به احتیاج به انعطاف بیشتر برنامه ها و رزروها و پیچیده شدن الزامات بهداشتی باتوجه به فرآیند تایید و سیاست های سفر، ترجیحات مسافران نیز تغییر نموده است. به طور کل 92 درصد شکل سفرهای خود را تغییر خواهند داد. از این میان 36 درصد در هتل های بزرگ تری اقامت خواهند کرد، 35 درصد به جای حمل و نقل عمومی از وسیله شخصی استفاده می نمایند و 33 درصد سفرهای داخلی را در اولویت قرار خواهند داد. فرآیند سفرهای داخلی اصولا به راحتی انجام می گردد اما بسیاری از سفرهای بین المللی همچنان احتیاج به تایید مدیران ارشد وابسته است. این امر با محدودیت های قرنطینه از جمله الزامات واکسن و آزمایش کشورهای مختلف پیچیده تر می گردد. در واقع از هر 5 شرکت تنها یک شرکت خط مشی های واکسن را برای سفرهای تجاری داخلی اعمال می نماید.

شرکت های در حال سفر

صنایع خاص همانند نرم افزاری و خدمات تجاری و فراوری سطح بالایی از سفرهای کاری را داشته اند. بخش های فروش نیز بیشترین متقاضی بازگشت به جلسات حضوری هستند. اما آنچه که در سفرهای کاری مورد توجه قرار گرفته، این است که سفرهای جاده ای تقریبا جایگزین سفرهای هوایی شده است و فعالیت با خودروهای شخصی در بخش تجاری نه تنها بهبود یافته، بلکه در سال 2021 حدود 30 درصد از میانگین پیش از همه گیری فراتر رفته است.

رانندگی در بخش دارویی، تجهیزات پزشکی و بیوتکنولوژی در سال 2021 حدود 4 درصد نسبت به سال 2019 رشد داشته است. بعلاوه در بخش غذا و نوشیدنی با 7 درصد رشد همراه بوده است. البته با توجه به ارزان تر بودن سفرهای هوایی مدیران گزینه سفر جاده ای را تا حدودی نادیده می گیرند زیرا در سفرهای کاری هزینه ها با توجه به مقدار مسافت طی شده و روزهای در سفر محاسبه می گردد. هزینه بلیت هواپیماهای داخلی از آگوست تا اکتبر 2021، بین 296 تا 923 دلار بوده است. در سفر جاده ای به ازای هر ساعت در سفر هزینه پرداخت می گردد و علاوه بر این هزینه های اضافی همانند افزایش زمان، اقامت و وعده های غذایی برای سفری طولانی است و این مقدار هزینه باتوجه به الزامات بهداشتی همانند واکسن و محدودیت سفرهای هوایی سنجیده می گردد.

انتظار می رود که سفرهای هوایی داخلی در سال 2022 مجددا شتاب بگیرد. اگرچه تنها 2 درصد از مسافران تجاری پرواز بعدی خود را رزرو نموده اند، اما برآورد شرکت های هواپیمایی افزایش رزروها تا خاتمه سال را نشان می دهد. این افزایش سفرهای تجاری در ایالات متحده کاملا محسوس بوده است و براساس پیش بینی خطوط هوایی، 70درصد از سفرهای شرکتی قبل از همه گیری کرونا تا سال 2023 ازسر گرفته می گردد.

اقامتگاه ها

اگرچه هتل ها و سایر اقامتگاه های خصوصی اجاره ای، متحمل کاهش شدیدی شدند، زیرا هم سفرهای کاری و هم تفریحی در سال 2020 متوقف شد. هتل ها با بدهی بسیار روبرو شدند و مهمانان از حضور در فضای عمومی خودداری می کردند. در مقابل خانه های اجاره ای مانند ایر بی ان بی (Airbnb) محبوبیت پیدا کردند، زیرا بسیاری از رزروها بدون تماس مستقیم و اقامتگاه ها کاملا خصوصی بودند. اگرچه نرخ هتل ها نسبت به سال 2019 حدود 30 درصد کاهش یافته است، اما احتمالا به علت تقاضای متوقف شده بیشتر از قیمت قبل از همه گیری افزایش می یابد. زیرا مسافران هتل ها در سال 2021 علاوه بر گزینه خصوصی بودن شرایط اقامتی، باید هزینه بیشتری را برای سیاست های لغو و نظافت های متناسب با الزامات بهداشتی مربوط به کووید-19 پرداخت نمایند. با این حال حجم مسافران هتل ها در آمریکا به سطح 70 درصد سال 2019 رسیده است.

منبع: دنیای سفر

به "گردشگر کاری، تفریحی در راه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگر کاری، تفریحی در راه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید